Omzet verhogen in de horeca: Zo doe je dat!
Het is de nummer 1 uitdaging in de horeca: omzet verhogen. In dit artikel lees je hoe je met eenvoudige neurohoreca technieken je horeca-omzet structureel kunt verhogen.
Leestijd: 6 minuten

In dit artikel lees je:
- Wat neurohoreca is
- Op wat voor manieren je horeca-omzet kunt verhogen met neurohoreca
- Twee praktische neurohoreca tips die je vandaag nog kunt toepassen
Horeca omzet verhogen. Het is voor de meeste ondernemers hun belangrijkste uitdaging. Zeker nu we het op veel plekken met minder gasten moeten doen. De concurrentie is moordend, en gasten hebben over het algemeen minder te besteden. Toch is er een veelbelovende manier om je omzet structureel te verhogen. Ik heb het over neurohoreca. Door middel van neurohoreca kun je met simpele aanpassingen de omzet significant verhogen. Hoe? Dat lees je in dit artikel.
First things first: Wat is Neurohoreca?
Ik vertelde het al in een eerder blog: ons brein is hartstikke lui. Dat is maar goed ook; volgens de laatste schattingen krijgen we per dag zo’n 35.000 keuzes voor onze kiezen. We hebben simpelweg niet genoeg tijd en energie om bij al die keuzes bewust stil te staan.
We hebben volgens beroemd wetenschapper Kahneman dan ook twee denksystemen: systeem 1 en systeem 2. Systeem 1 is automatisch, snel en onbewust, en systeem 2 is bewust, langzaam en rationeel.

Hoewel wij mensen denken dat we vooral op een bewust level keuzes maken, blijkt dat wij het merendeel van de tijd in systeem 1 verkeren. En in dat systeem worden we op allerlei manieren onbewust beïnvloed in onze keuze.
Vanuit neurohoreca zetten we de (hersen)wetenschap in om de horeca effectiever en winstgevender te maken. Door exact te weten hoe men keuzes maakt en wat keuzes beïnvloedt, kunnen we de keuzes van gasten een duwtje in de juiste richting geven voor een betere beleving en daarmee een hogere besteding.
Omzet verhogen met neurohoreca
Laten we de meteen de praktijk in duiken. Want leuk hoor, die denksystemen, maar hoe zet je dit in om je horeca-omzet te verhogen?
Grof gezegd: waar mensen zijn, worden keuzes gemaakt. En waar keuzes worden gemaakt, kun je neuro inzetten om die keuzes te beïnvloeden voor een betere beleving en een hogere besteding.
Bij Rocket Science hebben we een database opgebouwd met honderden bewezen technieken die omzet een boost geven. Deze technieken verhogen de omzet met zo’n 3 tot 16%. We kunnen al deze praktische technieken verdelen over drie categorieën. Deze laten ook meteen mooi zien wat je met neurohoreca kunt bereiken.
1. Neurohoreca Menukaart Optimalisatie
We beginnen met het laaghangend fruit: neurohoreca menukaart optimalisatie. Het mooie aan deze categorie is dat je de menukaart maar één keer hoeft aan te passen, en hij daarna zelf het werk doet. Wat blijkt namelijk? Door simpele aanpassingen in de weergave van de gerechten en prijzen, kun je ervoor zorgen dat gasten meer op het gerecht focussen en minder op de prijs. Het resultaat: een significant hogere besteding.
Eén techniek – en deze zien we gelukkig al op veel menukaarten goed gaan – is het verwijderen van eurotekens. Wat blijkt? Het zien van een euroteken doet letterlijk pijn in ons brein. Het activeert de insula, het hersengebied dat een grote rol speelt bij pijnverwerking. Uit onderzoek waarbij ze twee versies van een menukaart hebben getest, eentje met en eentje zonder valutasymbool, blijkt dat dit de besteding met 8% verhoogt!

Onze database zit vol met dit soort technieken. Ben je benieuwd hoe jouw menukaart het op neurohorecagebied doet? Vraag dan onze gratis Quick Scan aan. Binnen twee werkdagen toetsen we jouw menukaart op al onze technieken en krijg je exact inzicht in hoeveel procent winst er nog te behalen valt met jouw menukaart.
2. Neurohoreca Gastenreis Optimalisatie
Binnen de gastenreis – ofwel de ‘reis’ die een gast vanaf binnenkomst tot het verlaten van je zaak doorloopt – worden er tal van keuzes gemaakt door gasten. Bewust, maar zeker ook onbewust. Door kleine aanpassingen in de sfeer & beleving van je zaak kun je ervoor zorgen dat gasten langer (of juist korter) in je zaak verblijven en daarnaast meer bestellen én een betere beleving ervaren.
Een voorbeeld: muziek blijkt een flinke invloed te hebben op ons gedrag. Wat blijkt? Langzame muziek zorgt ervoor dat we langzamer eten, en daardoor méér drinken. In een experiment bleek dat men 16 minuten langer bleef zitten, en gemiddeld 3 drankjes per tafel extra bestelde. Dat verhoogde de drankomzet met 40%!
Ook op personeelsgebied kun je neurohoreca op allerlei manieren toepassen. Vaak kan één simpele handeling of één simpel woord een flink verschil maken in omzet. Bij Rocket Science Horeca geven we dan ook vaak inspiratiesessies en trainingen aan horecapersoneel om door middel van eenvoudige technieken de omzet een boost te geven.
3. Neurohoreca Online Gastenreis Optimalisatie
Ik heb hierboven twee manieren behandeld waarmee je de besteding kunt verhogen. Maar je wilt natuurlijk ook je tent vol hebben zitten. Goed nieuws: ook daarvoor kun je neurohoreca perfect inzetten.
Er zijn namelijk ook tal van technieken die je op je website kunt toepassen om ervoor te zorgen dat men sneller voor jouw zaak kiest. Ook op social media en in e-mailmarketing zijn er tal van eenvoudige aanpassingen die je kunt doen om je uiting overtuigender te maken. Opnieuw kan hierin één woord een significant verschil maken. Ken je de breinwetten van websites en marketing, dan weet je exact hoe je potentiele gasten kunt bewegen en voor jou laat kiezen.
Het mooie is dat dit nooit ten koste gaat van je huisstijl. Het zijn wetmatigheden die je binnen elke huisstijl en elke zaak kunt toepassen om horeca-omzet te verhogen.
Zo zie je maar; met neurohoreca kun je effectief aan twee knoppen draaien: meer gasten en een hogere besteding.
Benieuwd hoe je neurohoreca in jouw zaak toepast?
Bij Rocket Science helpen we horeca-ondernemers aan meer omzet door middel van science-based neurohoreca technieken. Ben je benieuwd hoe je neurohoreca kan inzetten in jouw zaak? En hoeveel het jou wellicht kan opleveren?
Plan dan een gratis en vrijblijvende kennismaking in. Dan kunnen we eens sparren over wat neurohoreca voor jou kan betekenen.

Ready for
Vrijblijvend eens sparren over hoe jij je omzet kunt verhogen? Let’s talk!