Menukaart Optimalisatie

Besteding Boosten: 2,6% Hogere Besteding door Menukaart Optimalisatie

Van de een op de andere dag de besteding voor een hoofdgerecht met 2,6% verhogen. Klinkt best goed, toch? We gingen bij Herberg Sint Petrus aan de slag met het optimaliseren van de menukaart, en sindsdien levert die 2,6% per maand enkele honderden euro’s extra omzet op.

Datum: 24-08-2023

Door: Elles van der Vleuten

Zelfde menukaart,

meer omzet.

Een hogere besteding door een paar aanpassingen op je menukaart. Uit de wetenschap blijkt dat het kan. Er zijn namelijk tal van onderzoeken gedaan naar de horeca en menukaarten specifiek, die tot honderden inzichten hebben geleid over hoe je je menukaart kunt optimaliseren.

Wout, eigenaar van Herberg Sint Petrus, liet mij zijn restaurant voor acht weken omtoveren tot experimentele speeltuin, om allerlei menukaart optimalisaties te kunnen testen. In deze case neem ik je mee in het proces.

Hoe gingen we te werk?

Kick-off
Test
Resultaat

Kick-off

Tijd voor de kick-off. We gingen om tafel met Wout en Jelle, bedrijfsleider van Herberg Sint Petrus. Samen bekeken we de huidige kaart en brachten we de behoeften in kaart. Wat zijn de margerijke gerechten? Welke gerechten zijn qua drukte in de keuken dooddoeners en welke mogen juist wel wat meer aandacht krijgen?

Ook gaf in een korte introductie over neurohoreca. Jelle en Wout vonden het tof om te zien hoe irrationeel ook zij eigenlijk zijn en hoe we onbewust op allerlei manieren worden beïnvloed. Aan het eind van de kick-off waren ze beiden enthousiast over neurohoreca en over het project dat klaar stond om gelanceerd te worden! 🚀

Resultaat

Acht weken later was het zover: de analyse kon van start. Na het verkrijgen van de data uit het kassasysteem werd de data getransformeerd en geanalyseerd. In de analyse namen we ook het weer mee – we wilden natuurlijk niet dat andere factoren zoals het weer invloed hadden op de data en we daardoor een vertekend beeld zouden krijgen. Op die manier kregen we een superschone analyse met heel veel data en dus een grote betrouwbaarheid.

Het praktische resultaat? Een significant hogere besteding van 2,6% binnen de hoofdgerechten (p < .05). Waar de oude kaart een besteding van gemiddeld €24,65 opleverde, leverde de nieuwe kaart een gemiddelde besteding van €25,28 op.

Wanneer we omrekenden wat dat op maandbasis extra opleverden werden we nog enthousiaster. Vertrouwenshalve laten we de couvertaantallen van Herberg Sint Petrus even achterwege en gebruiken we in de volgende berekening fictieve data. Stel je hebt namelijk 350 couverts per week, dan levert dat per week €223,78 op. Reken dat om naar een maand en je komt op €955,50 per maand.

En dan hebben we de lunch nog niet eens meegerekend. Daar hebben we namelijk ook een aantal optimalisaties op getest. De resultaten van dat onderzoek volgen binnenkort!

 

Ready for take-off?

Vrijblijvend eens sparren over hoe jij je omzet kunt verhogen? Let’s talk!