Menukaart Optimalisatie
Besteding Boosten: 2,6% Hogere Besteding door Menukaart Optimalisatie
Van de een op de andere dag de besteding voor een hoofdgerecht met 2,6% verhogen. Klinkt best goed, toch? We gingen bij Herberg Sint Petrus aan de slag met het optimaliseren van de menukaart, en sindsdien levert die 2,6% per maand enkele honderden euro’s extra omzet op.
Datum: 24-08-2023
Door: Elles van der Vleuten

Zelfde menukaart,
meer omzet.
Een hogere besteding door een paar aanpassingen op je menukaart. Uit de wetenschap blijkt dat het kan. Er zijn namelijk tal van onderzoeken gedaan naar de horeca en menukaarten specifiek, die tot honderden inzichten hebben geleid over hoe je je menukaart kunt optimaliseren.
Wout, eigenaar van Herberg Sint Petrus, liet mij zijn restaurant voor acht weken omtoveren tot experimentele speeltuin, om allerlei menukaart optimalisaties te kunnen testen. In deze case neem ik je mee in het proces.
Hoe gingen we te werk?
Kick-off
Tijd voor de kick-off. We gingen om tafel met Wout en Jelle, bedrijfsleider van Herberg Sint Petrus. Samen bekeken we de huidige kaart en brachten we de behoeften in kaart. Wat zijn de margerijke gerechten? Welke gerechten zijn qua drukte in de keuken dooddoeners en welke mogen juist wel wat meer aandacht krijgen?
Ook gaf in een korte introductie over neurohoreca. Jelle en Wout vonden het tof om te zien hoe irrationeel ook zij eigenlijk zijn en hoe we onbewust op allerlei manieren worden beïnvloed. Aan het eind van de kick-off waren ze beiden enthousiast over neurohoreca en over het project dat klaar stond om gelanceerd te worden! 🚀
Test
Met de input van Jelle en Wout gingen we aan de slag om de menukaart te optimaliseren. Na jarenlang bestuderen van de literatuur op dit gebied hebben we inmiddels een hele database aan insights opgebouwd waarvan er op elke menukaart wel een aantal van pas komen. In totaal brachten we vijftien optimalisaties aan op de menukaart. Precies dezelfde gerechten en dezelfde prijzen, maar dan nét anders weergegeven.
Gedurende acht weekenden wisselden we elke week de menukaarten om. De ene week gebruikten we de huidige menukaart, de andere week de geoptimaliseerde, en daarna begonnen we weer opniew. In totaal gaf dit ons heel veel data: wel 1572 mensen maakten onbewust deel uit van het experiment.
Ready for

Vrijblijvend eens sparren over hoe jij je omzet kunt verhogen? Let’s talk!